Ett bra liv för reumatiker

Ett samverkansavtal mellan handikapporganisationerna och landstinget har sedan tio år tillbaka lagt grunden för en bra dialog och patientmedverkan i vården i Värmland.

Du hittar Landstinget i Värmland här.

Påverkan

Som företrädare för er med reumatisk sjukdom deltar vi i möten och konferenser för att göra din röst hörd. Tillsammans med handikappförbunden Värmland i första hand men också själva i enskilda frågor. På de här sidorna kommer vi att berätta vad som pågår och vad vi vill framföra i vår samverkan med landstinget.

Du hittar Handikappförbunden Värmland här

Vi engagerar oss brett i vårdfrågor och har en invald representant i Landstingets handikappråd genom Handikappförbunden Värmland.

Patientberättelse

Har du egna erfarenhter av dåligt bemötande, dålig vård eller har ideer om hur det kunde bli bättre, kontakta oss så vi får ta del av din berättelse. Den kan göra hela skillnaden för att få politiker, tjänstemän eller vårdpersonal att förstå vår situation och varför vården kan bli bättre.

Vårdfrågor

Du har väl uppmärksammat nya patientlagen som trädde i kraft 1 januari 2015?

Landstinget i Värmland har skrivit information till dig som patient, Patientlagen - Vad innebär den för dig? Öppna filen längst ner på sidan.

Långvarig smärta - fibomyalgi

Aktuellt just nu är att vårdcentralen Kristinehamn har tagit kontakt med oss för att prata om ett samarbete i smärtskolor. Vårt bidrag till smärtskolor är utbildade informatörer som delar med sig av sina egna erfarenheter.

Nationella riktlinjer för rörelseorganens sjukdomar

Vi bevakar landstingets arbete med att omsätta Nationella riktlinjer för rörelseorganens sjukdomar till vårdprogram och vårdrutiner.

Vi tycker det är bra att vårdprogrammen kommer och kan bli vårdpraxis. Vården blir mer transparent och jämlik!