Anne Carlsson

Tack till Kristinehamns reumatikerförening för ett trevligt representantskapsmöte!

Under helgen höll reumatikerdistriktet Värmland Representantskapsmöte i Kristinehamn.

Ordförande i Reumatikerdistriktet Catharina Nilsson inledde mötet med att vi alla sjöng jubileumslåten: Tillsammans. Där efter presenterades de viktigaste delarna av distriktets verksamhet som t.ex. samarbete med vården om vårdprogram, patientskolor, vikten av samarbete med både förbund och förening för att stärka "vi" känsla.

Där efter tog förbundsordförande Anne Carlsson över ordet och berättade om bl.a. vad forskningspengarna som förbundet samlar in går till. Hon berättade också om Uppsala som infört "e-journal". Det innebär att man kan gå in via webben i Mina vårdkontakter och läsa sin journal. Detta ska ses som en rättighet som underlättar för patienten att enkelt kolla vad som gjorts upp vid läkarbesöket. Vården har inga krav på att man måste gå in och läsa! Utfallet i Uppsala har varit mycket positivt och de som valt att utnyttja denna möjlighet har varit mycket nöjda. Anne berättade även kort om läget kring Rehabilitering i varmt klimat. Många landsting har dragit in möjligheten att få denna form av rehabilitering. Värmland skickar dock patienter i nuläget.

På eftermiddagen hölls årsmötesförhandlingar där bl.a. 3 nya styrelseledamöter valdes in. Efter årsmötesförhandlingar delades ett antal förtjänstnålar ut, där ibland en guldnål till revisor Stig Rasmusson som tyvärr inte kunde närvara. Även en mycket överraskad Anne Carlsson tilldelades en nål! Till eftermiddagsfikat hade distriktets alldeles egna "konditor" Tordis Torseth bakat jubiléumstårta till samtliga deltagare. Detta var mycket uppskattat, framför allt av allergiker då tårtan var både gluten och laktosfri!

Dagen avrundades med underhållning av Jan Sundqvist och Leif Johansson som spelade, sjöng och berättade historier.

Styrelsen tackar Kristinehamns reumatikerförening för ett trevligt Representantskapsmöte!