Vi informerar i Mitt i Cty

Mitt i City 12 oktober i Karlstad!

På Internationella Reumatikerdagen fanns vi på plats i Mitt i City! Till exempel kunde man prova på hur det känns att vara reumatiker. Vi informerade intresserade besökare om vår verksamhet samt delade ut olika informationsmaterial.

Många förbipasserande stannade upp och tittade lite extra när landstingsstyrelsens ordförande Fredrik Larsson ikläddes reumatikerdräkten. När man fått denna dräkt på sig och kardborreband samt snörningen dragits åt så får man en känsla av hur det kan vara att leva med en stel och värkande kropp. Vi hade även ett antal handskar som simulerar hur det är att ha stela fingrar som inte lyder och hur greppförmågan kan påverkas av inflammationer.

Besökarna hade möjlighet att mäta sin handstyrka, prova olika hjälpmedel samt få med sig informationsmaterial. Många passade även på att ställa frågor till oss som fanns på plats.

Även Lille Kanin som drabbats av smådjurs reumatism kom på besök. Det är faktiskt så att även barn drabbas av reumatiska sjukdomar. Denna kunskap vill vi sprida till allmänheten.