Öppen mottagning 12 oktober i Karlstad

Reumatologimottagningen på Centralsjukhuset tog emot allmänheten under en hel förmiddag. Representanter från Reumatikerförbundet, distriktet och lokal föreningar fanns på plats för att uppmärksamma Internationella reumatikerdagen.

Tre reumatologer tog emot personer över 18 år som sökte rådgivning för kvarstående svullna leder det sista halvåret. Efter ett kortare samtal med läkaren fick personerna en rekommendation att söka på vårdcentral, en remiss till Reumatologimottagningen för en fullständig bedömning eller ett svar där reumatiska orsaker uteslutits.

Reumateamet med sjuksköterskor, arbetsterapeut och sjukgymnast hade lagt fram material och hängt upp postrar som berättade om de olika verksamheter som ingår i mottagningen;
- Dagsjukvård
- Reuma Rehab
- Sjuksköterskemottagning
- Tidig Artrit
- Arbetsterapi
- Sjukgymnastik

Det var kö på morgonen utanför mottagningen och 26 personer fick träffa reumatolog. Lokalerna var fräscha med uppdukat fika och godis för besökarna. Alla blev väl mottagna och många givande samtal hölls under de tre timmar mottagningen var öppen.

- Nästa år ska vi komma ihåg att informera på intranätet för att även locka hit vårdpersonal säger avdelningschef Eva Liljequist.