Föreläsning om AS

Den 11/11 2013 hölls en föreläsning om AS (tidigare kallad Bechtrews sjukdom). Föreläsare var Lars Cöster, överläkare reumatologimottagningen i Linköping, Sjukgymnast Karin Eriksson som arbetar på CSK samt Therese Nykvist som berättade om hur det är att leva med AS.

Vi fick mycket nyttig information om olika behandlingar, nya sätt att ställa diagnos men också att det tyvärr tar många år för vissa patienter att få rätt diagnos. Till detta finns flera orsaker, en är att ryggbesvär är mycket vanliga och kan ha många orsaker men tyvärr finns det också en okunskap om AS och dess specifika symptom ute hos allmänläkarna.

Karin Eriksson berättade om vikten av att fysisk aktivitet vid AS (gäller givet vis alla andra diagnoser också). Hon talade om att det är viktigt att röra sig trots att det tar emot ibland, att man kan behöva sätta upp ett mål åt sig själv för att träningen ska bli av. Karin berättade också att det gäller att sätta upp realistiska mål och hitta en rörelseaktivitet som man trivs med och som fungerar i individens vardagsliv.

Vi fick även lyssna till Therese Nykvist som berättade om hennes resa från elitidrottare till den hon är idag. Hennes besvär började redan i tonåren då hon gick på idrottsgymnasium, men vare sig hon själv eller läkarna förstod då vad som var orsaken till hennes onda rygg. Det skulle dröja många år och många läkarbesök innan hon för tre år sedan fick diagnosen AS. Idag har hon fått bra behandling och har kunnat återuppta sin idrott, kanot, igen!