Distriktsordförande konferens i Reumatikerförbundet

Var är vi om fem år och vilka medlemmar har vi då?

Att diskutera dessa frågor leder förbundet framåt och vi kan hjälpa ännu fler människor med en reumatisk diagnos eller rörelseorganens sjukdomar. Vad har vi intranätet till och jubileumsåret var andra engagerande frågor.

Första dagen inleddes med ett bildspel från Anne Carlssons 60 års dag. Vår nye generalsekreterare Leif Salmonsson presenterade sig lite om sig själv och berättade att det är många nyanställda på kansliet. Han lyfte att förbundet kommer att behöva satsa mer på utbildning av förtroendevalda i bland annat påverkansarbete.

Därefter berättade Anne om EHälsa. En vårdfråga som börjat ta fart på allvar efter att nya patientlagen trädde i kraft i början på året. Alla som vill och kan borde ha tillgång till sin egen journal på nätet via Mina vårdkontakter.
- Du ser samma sak som när du begär ut en papperskopia på din journal, senast inom 14 dagar
- Journalen är lika säker som idag och kan bara hackas när journalen i landstingets datasystem är öppen
- Du kan själv se i loggen vem som läst din journal och kan blockera personen berättar Susanne från Uppsala där detta redan är verklighet.

Senaste forskningsrönen Eva Cosek har visat med ett tryck på lårmuskeln, samtidigt med kontraströntgen att annan del i hjärnan stimuleras för en person med generaliserad smärta (fibromyalgi) än en frisk. Hjärnan skickar smärtsignaler ospecifikt från detta områden och patienten upplever oregelbunden generaliserad smärta.

Stefan Bergman har tagit fram diagnostiseringsmetoder men implementering fungerar inte för att vårdcentral har för stor personalomsättning. Vetenskapliga rådet har därmed lärt sig att ta reda på att implementeringen har förutsättningar att lyckas innan pengar anslås till forskningsprojektet.

Jubileumsåret - material finns på intranätet. Varje förening har en jubileumsbroschyr med sitt eget namn för att värva medlemmar. En rollup delas ut per förening (måste beställas) och kostnaden är enbart frakt. Till föreläsningarna finns en presentation att visa under tiden publiken samlas och hittar sina platser och mycket mer.

Missa inte stegtävlingen 1/9-16/10.

På födelsedagen 23/11 sker en webbsänd föreläsning som vi kan se på medlemsmöten ute i landet. Jubileumsgeneral är Norah på kansliet som hjälper till med det mesta och gärna svarar på frågor.

Det var ett axplock med förhoppningsvis lite av både spännande och praktisk information från 2015 års DOK 17-19 april i Bålsta. /Catharina Nilsson