Miljonregn på Stora Torget i Karlstad!

Postkodlotteriet kom till Karlstad för att ett postnummer i Grums blev vinnare i vårens grannyra. Hela 50 miljoner skulle delas ut till vinnarna! Representanter från förbundet, distriktet och Karlstadföreningen fanns på plats för att informera om Reumatikerförbundet.

Reumatikerförbundet är en av förmånstagarna i Postkodlotteriet. Svenska Postkodlotteriet genererar pengar till de organisationer som är förmånstagare i lotteriet. Postkodlotteriets vinst, 32 procent för år 2011, går direkt till förmånstagarna. Sedan starten 2005 har de delat ut över 2,8 miljarder kronor och de stödjer flera av Sveriges viktigaste aktörer inom miljö, hälsa och mänskliga rättigheter. Lotteriets vision är att bidra till en bättre värld för människor, djur och miljö.

I dag når pengarna som Svenska Postkodlotteriet delar ut 40 olika organisationer. Pengarna gör stor skillnad för organisationernas projekt både i Sverige och i världen. 2012 delade de ut 945 miljoner kronor till förmånstagarna.

Reumatikerförbundet har varit med som förmånstagare i 2 år och har redan fått över 17 miljoner kronor. Pengarna går till forskningsprojekt inom reumatologi. Med fortsatt forskning hoppas man finna orsaken till reumatism – för än så länge finns det ingen bot. Forskarna tittar på uppkomstmekanismer och hur man tidigare kan upptäcka och diagnostisera sjukdomen.

Informationen är hämtad från Postkodlotteriets hemsida.